داستان های جغد و آتشبان

آخرین مطالب
نویسندگان

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

شب مهتابی بود. بر روی زمین اتفاق خاصی در حال جریان نبود اما در آسمان... چرا!
در زیر نور ماه، دو موجود در آسمان هنرنمایی میکردند. اوج می گرفتند... شیرجه میزدند... و گاهی هم آتش بازی..! حدوداً یک ساعت پیش این بازی شروع شده بود و شرکت کنندگان این بازی، اکنون فاصله ی نچندان کمی با نقطه ی شروع پیدا کرده بودند.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۳۷
جغد سفید

درِ خانه ی گریمالد به آرامی باز شد و گلرت به همراه پنجه ی طوفان وارد شد. اعضای محفل برای دیدن این که چه کسی وارد شده، از آشپزخانه خارج شدند.
- چندبار بهت گفتم اون موجود رو نیار توی گریمالد؟! اینجا رو به گند میکشه..!
- مولی، چطور دلت میاد که این حرف رو بزنی؟! هیپوگریفا موجودات تمیزین که...
- هگرید، ازش دفاع نکن! اگه همینجوری پیش بره، اینجا شبیه طویله میشه!

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۲۶
جغد سفید

1. مانگا لاگ هورایزون، جلد اول (Log Horizon) اثر ماماره تونو (سه از پنج)

این مانگا در مورد تعداد زیادی گیمر اینترنتی‌ـه که رفتن تو خود بازی، اون تو گیر افتادن و الان دارن تلاش میکنن که برگردن خونشون. نقش اول این داستان، شخصیت شیروئه اس که یه گیمر قدیمی و معروفه و کلاس کاریش افسونگره.


2. نمایشنامه یک دستبری در اسپوکن (A Behanding in Spokane) اثر مارتین مک دونا و ترجمه ی بهرنگ رجبی (سه از پنج)

این داستان در مورد مردیه که دستش رو قبلا بریدن و حالا اومده دنبال دستش میگرده. شاید از نظر موضوعی افتضاح به نظر بیاد ولی قلم نویسنده اش جادویی بوده! اگر به خاطر قلم فوق العاده ی نویسنده اش نبود، بهش یک از پنج میدادم اما واقعا قشنگ نوشته بود.


3. نمایشنامه اسب های پشت پنجره نوشته ی ماتئی ویسنی یک و ترجمه ی تینوش نظم جو (چهار از پنج)

اولش که خوندم، بهش دو از پنج دادم، بعد از دو هفته تبدیل شد به سه از پنج؛ الان چهار از پنج‌ـه نمره اش از نظر من. این داستان بیشتر محوریتش روی یه قاصد نظامی‌ـه که به صورت خاص، ماموریتش، دادن خبر فوت نظامی ها به خانواده ی درجه یک‌ـشونه و به قول خودش، توی این کار استاده!


4. پیکان سیاه (The Black Arrow) نوشته ی رابرت لوییس استیونسون (چهار از پنج)

داستان یک اشراف زاده ی جوان هستش که پدرش کشته شده و تحت سرپرستی یکی از دوستان پدرش قرار داره. این داستان تلفیقی از عشق و جنگیدن برای بدست آوردنشه. داستان قشنگیه و تلاش اشراف زاده برای رسیدن به عشقش، داستان رو زیبا تر میکنه. یه داستان متفاوت در مورد قرون وسطاس.


5. یک آواز سال نو (A Christmas Carol) اثر چارلز دیکنز (چهار از پنج)

فکر نمیکنم توضیح زیادی لازم داشته باشه. هم داستان معروفیه، هم کارتونش ساخته شده. حتی کارتونهایی الهام گرفته ازش هم ساخته شدن!

داستان مرد خسیسی‌ـه که دوست قدیمیش برای کمک بهش سه تا روح رو میفرسته سراغش. هرکس نخونده، بهش شدیدا توصیه میکنم که بخونه‌ـش.


6. یک جیرجیرک بر روی سنگ شومینه (A Cricket on the Hearth) اثر چارلز دیکنز (دو از پنج)

یک کتاب دیگه از چارلز دیکنز. هرچی فکر کردم نتونستم چیزی در موردش بگم. فقط اینکه شخصیت های اصلی داستان آقای پریبینگل و همسرش دات(نقطه) هستن. خانم دات از آقای پریبینگل خیلی جوونتره ولی اینجوری که به نظر میرسه، این دوتا عاشق همدیگه‌ان.


7. نمایشنامه تماشاچی محکوم به اعدام اثر ماتئی ویسنی یک و ترجمه ی تینوش نظم جو (پنج از پنج)

این فوق العاده اس! اگه نمایشش توی ایران برگزار بشه، من حاظرم پاشم بیام تهران که ببینمش!

داستانش در مورد یه دادگاهه که میخواد در مورد یکی از تماشاچی ها رای صادر کنه. این نمایش آخر طنزه ولی وسط همین تیکه های طنز، کلی حرف واسه گفتن داره..!


8. نمایشنامه پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی اثر ماتئی ویسنی یک و ترجمه ی تینوش نظم جو (چهار از پنج)

این نمایش در مورد زنیه که توی جنگ داخلی بوسنی توسط گروهی از سربازها مورد آزار جنسی قرار گرفته و تحت فشارهای روحی و روانی شدید، حرفی نمیزنه. در واقع زمان داستان از آسایشگاه شروع میشه و تلاشهای روانپزشک و داستان های اون دو رو به تصویر میکشه. داستان خیلی احساسیه و فوق العاده اس!

هرکس خوند، یه نمونه از امای بالکانی رو کامنت بذاره!


9. داستان یک ساعت (The Story of an Hour) اثر کیت شوپن (دو از پنج)

یه کتاب از یکی از پیشتازان معروف جنبش فمنیستی در قرن بیستم. این داستان در مورد زنی‌ـه که مریضی قلبی داره و بهش خبر مرگ شوهرش رو میدن. عنصر غالب این داستان آیرونی(Irony) هستش.


10. بدبختی (Misery) اثر آنتون چخوف (سه از پنج)

داستان مرد ارابه رانی که دنبال یک نفر میگرده که باهاش درد دل کنه. این کتاب به تنهایی انسان ها اشاره داره. اسم دیگه ی این کتاب، اگر اشتباه نکنم، "دردم را به چه کسی باید بگویم؟"(To Whom Shall I Tell My Grief) هستش.


11. یک مکان ِ به خوبی روشن ِ تمیز (A Clean Well-lighted Place) اثر ارنست همینگوی (پنج از پنج)

شاهکار ارنست همینگوی. این داستان یه تراژدیه و داستانش در مورد پیرمردی که هرشب تا دیروقت در یک بار مشغول نوشیدن میشه، و دو خدمتکاره. یکی مسن تر و مجرد. دیگری جوان و متاهل. این داستان رو به هیچ وجه از دست ندید! خاصیت داستان های همینگوی اینه که پایان داستان رو باید خودتون بفهمید. حدس صحیح پایان این داستان برای من به شخصه خیلی سخت بود و برای اون از استادم، خانم حجاری کمک گرفتم. توی داستان های همینگوی، هیچ عنصری بدون دلیل وارد داستان نمیشه. هر شخص، هر اطلاعات داده شده، نقشی برای بازی کردن داره و چیزهای اضافه توی داستانهای همینگوی همه حذف میشن. برای مثال اگر یه پشه توی داستان دیدید، بدونید که حتی اون پشه هم نقشی برای بازی کردن داره..!

پیرمرد این داستان به دوران پیری خود همینگوی خیلی شباهت داشت. با این تفاوت که همینگوی رو بعد از خودکشی، کسی نتونست نجات بده... برعکس پیرمرد که هنوز دخترش نجاتش داد.

بعد از اتمام داستان، هرکس پایانی که فکر میکنه رو به من بگه تا پایان اصلی داستان رو بهتون بگم.

12. یک گل سرخ برای امیلی (A Rose for Emily) اثر ویلیام فاکنر (سه از پنج)

این داستان یکی از عجیب ترین داستان هایی بود که تا به حال خوندم.

  هم به این دلیل که داستان با مرگ شخصیت اصلی داستان شروع میشه و هم به دلیل این که دید داستان، سوم شخص جمع هستش!

عنصر غالب این داستان کنایه هستش و حتی اسم کتاب هم یه کنایه‌اس!

این داستان هم پایان رو باز گذاشته ولی حدس میزنم به راحتی پایان رو پیدا کنید. توی این داستان هر توصیفی، معنی پشت خودش پنهان کرده و داستانی داره.


13. گل های داوودی (Chrysanthemums) اثر جان اشتینبک (چهار از پنج)

یه کتاب از نویسنده ی معروف جان اشتینبک. این کتاب پر از نمادهائه. مثلا گل داوودی نماد باکره‌گی زن و...

این کتاب هم از دیدگاه فمنیستی میشه بهش نگاه بشه و هم از دیدگاه ضد فمنیستی. با توجه به اینکه دیدگاه نویسنده به مورد دوم نزدیکتره، دیدگاه دوم به عنوان دیدگاه اصلی داستان در نظر گرفته میشه.

داستان زن و مردیه که بخاطر سرد بودن رفتار زن نسبت به شوهرش بچه ندارن. داستان خیلی قشنگیه و واقعا ارزش خوندن رو داره. توی این داستان هم، استادم خانم حجاری توی درک مفاهیم دقیق و نمادهاش بهم خیلی کمک کرد.


14. مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد (سه از پنج)

داستان زندگی مدیر یکی از مدارس روستاها و مشکلاتی که باهاشون رو به رو میشه، به قلم جلال آل احمد. 


15. مانگا دفترچه ی مرگ (Death Note)، جلد اول تا سیزدهم و دفترچه ی دیگر اثر تسوگامی اوبا (چهار از پنج)

این داستان پسری به اسم یاگامی لایت‌ـه که دفترچه ی مخصوصی رو پیدا کرده که اگه اسم کسی رو توش بنویسه، اون شخص می‌میره. پلیس بین الملل برای دستگیریش بزرگترین کاراگاه خودش، با اسم رمز L رو میفرسته که لایت رو گیر بندازه.

اگر به خاطر پایانش نبود، بهش پنج از پنج میدادم.


16. مانگا کیمیاگر تمام فلزی (Full-metal Alchemist)، جلد اول تا بیست و هفتم اثر هیرومو آراکاوا (سه از پنج)

داستان دو برادر کیمیاگر که یکی از اونها یک دست و یک پای خود رو از دست داده و دیگری جسم خود. این دو برادر در تلاش برای یافتن سنگ جادو هستند که با کمک اون جسم از دست رفته ی خود رو پس بگیرن.

یکم تم جادوگریهای شیطان پرستا رو داره. البته این نظر منه.


17. مانگا وان پیس (One Piece)، جلد هفتاد و هفتم تا هشتاد و یکم اثر ایچیرو اودا (چهار از پنج)

داستان پسری به اسم لوفی که میخواد پادشاه دزدان دریایی بشه. اون به همراه دوستاش شروع به ماجراجویی میکنن و با خطرهای زیادی رو به رو میشن. خط سیر داستانی عالی داره و نویسنده ای باهوش. داستانش طولانیه. الان حدود سیزده چهارده ساله که داستانش شروع شده ولی تا پنج سال آینده هم فکر نکنم تموم بشه.


18. یک چاه و دو چاله اثر جلال آل احمد (سه از پنج)

یه اوتوبایوگرافی از جلال آل احمد.


19. گردنبند (The Necklace) اثر گی د ِ ماپِسِنت (سه از پنج)

اسم دیگرش گردنبند الماس (Diamond Necklace) هستش. داستان زن زیبارویی‌ـه که یه شوهر از طبقه ی متوسط جامعه داره. این خانواده با تلاش های شوهر، اجازه ی ورود به یکی از مهمانی های اعیانی رو پیدا میکنه. اما سوال همیشگی خانم ها باقی می‌مونه... "حالا چی بپوشم؟!"

به این دلیل به داستان سه دادم چون تونستم پایانش رو پیشاپیش حدس بزنم و نتونست غافلگیرم کنه... اما داستان خوبیه.

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۲۷
جغد سفید

لیست کتاب هایی که به توی سال 2015 خوندم و نمره ای که به هرکدوم میدم.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۰
جغد سفید

دویست و نوزده روز از شروع سال 2015 میلادی میگذره و من هدفی که برای کتاب خوندن تعیین کرده بودم رو کسب کردم! خوندن 30 کتاب اونقدرها هم سخت نبود... البته اگر تنها میخواستم این کار رو انجام بدم، به این سادگی نبود. از همینجا از استاد خوبم، خانم حجاری عزیز و همسر محترمشون، دکتر علی اکبری تشکر می کنم که هم توی انتخاب کتابها و هم درک مفاهیمی که پشتشون پنهان شده بود بهم کمک کردن. با امید موفقیت های روز افزونشون.

اگرچه توی این سال میلادی 30تا کتاب رو تموم کردم، ولی هنوز کلی کتاب نخونده، آماده‌ی خونده شدن وجود داره!

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۰۶:۲۲
جغد سفید